Tegen een achtergrond van bedenkingen, bezwaarschriften en een hoorzitting zijn rondom de HSL allerlei werkzaamheden in gang gezet. De gemeente bestempelde bezwaarmakers op de verleende vergunning in meerderheid als niet-ontvankelijk, wat zoveel betekent als jullie hebben geen belang. Zij deed het daarmee af zonder op de inhoud in te gaan. De communicatie en handelswijze in dit dossier siert onze gemeente niet, die graag doorverwijst naar ProRail als om communicatie gaat. Enkele resterende bezwaren zijn nog steeds niet afgehandeld en er is ongerustheid over de verkeersveiligheid. We schreven er eerder dit bericht over: Hoogmade in actie voor het Polderpad (met update)
Vanuit Hoogmade zien we dit voorjaar van alles gebeuren rondom de HSL. Aannemer BAM is begonnen met de voorbereidingen om herstelwerk aan de HSL te verrichten. We merkten al dat ‘ons’ schelpenpad/Polderpad werd afgesloten om te worden omgebouwd naar een tijdelijk fietspad en ook het ‘witte bruggetje’ is inmiddels verdwenen om plaats te maken voor zowel een tijdelijke fietsbrug als een grote brug voor bouwverkeer. De doorvaart over de Zuidzijdervaart is hierdoor ook langdurig afgesloten.
Afgelopen week kreeg heel Hoogmade een brief van BAM in de bus, onderwerp: Afsluiting Blauwemolenweg. De informatie roept toch wel vragen op. Het kaartje met omleidingen is niet heel duidelijk en de tijdelijke fietsroute, waar al zoveel over gesproken is in het dorp, ontbreekt. Tijd om eens in gesprek te gaan met BAM.
Bouwapp
In de keet van BAM spraken we met omgevingsmanager Manon en hoofduitvoerder Stephan. BAM communiceert sinds januari via de Bouwapp. Inmiddels hebben 119 volgers project ‘Onderhoud HSL Rijpwetering’ weten te vinden. Via de Bouwapp stelden Manon en Stephan zich al voor als gezichten van het project. In de Bouwapp zijn verder onder meer vele nieuwsupdates te vinden en ook de contactgegevens om aan BAM een vraag te stellen over het project.
Het goede nieuws
Op moment van spreken worden op de achtergrond de laatste handelingen aan de tijdelijke bruggen verricht. Manon vertelt: “Het is altijd fijn dat we na een periode van hinder en afsluitingen ‘het systeem’ op 26 juni kunnen openstellen voor de omgeving.”
Het systeem? “Ja, zo noemen we dat. De Blauwemolenweg wordt afgesloten en de tijdelijke fietsroute wordt in werking gesteld. Tussen de Hoogmadeseweg en de Zuidzijderweg is er zo een korte en veilige fietsroute.”
Drukke (sluip)route
Bestemmingsverkeer Blauwemolenweg & Achterwetering heeft straks doorgang via de tijdelijke bouwbrug vanaf de Zuidzijderweg. Stephan: “We zien, nu we hier dagelijks bezig zijn, niet alleen veel fietsverkeer over de Blauwemolenweg. Er is bestemmingsverkeer en daarnaast toch ook een behoorlijk aantal auto’s die de weg als sluiproute gebruiken. Daarom hebben we gekozen om deze omleidingen in de brief naar de omgeving aan te geven.”
Manon vult aan: “Er is gekozen dat fietsverkeer de omleiding op locatie gaat zien en we gaan flyers uitdelen, ook op scholen. Op de flyers zijn aanpassingen gedaan om het duidelijker te maken. Dinsdag 24 en donderdag 26 juni delen we ’s ochtends de flyers aan fietsers uit.”
Weerstand in de omgeving
Manon: “Met een klein aantal mensen is er intensief contact, duidelijk is dat men niet blij is met de impact van ons project.” Manon erkend dat de communicatie in het begin van het project beter kon en dat daar ook hard aan wordt gewerkt. “Er zijn steeds meer updates via de Bouwapp en ook hebben we gekozen om deze brief nu in Hoogmade te verspreiden.”
Stephan: “Wij werken in opdracht van ProRail, wij voeren onze opdracht uit en dat doen we zo goed mogelijk met respect voor de omgeving. Op een ochtend hadden mensen zich verzameld vooraan het Polderpad. Dat voelt eerst even intimiderend, maar dat was het gelukkig niet. Al gauw werd duidelijk dat men een statement wilde maken. Daarna werd plaats gemaakt om onze jongens doorgang te geven. Dan geef je elkaar de ruimte en zo hoort het.”
Technisch hoogstaand
Dat Stephan geïnteresseerden graag tekst en uitleg geeft over zijn werk bleek wel toen de palenwand ter sprake kwam: “Als eerst gaan we de HSL verstevigen met een palenwand van 380 meter langs de Blauwemolenweg. Forse stalen palen van zo’n 20 meter lengte en 76 cm doorsnede worden de grond ingeboord. We kiezen voor boren omdat dit niet de overlast qua trillingen en geluid geeft dan waar bij zwaar heiwerk sprake van zou zijn. Een mega operatie en een immense boorkraan van liefst 140 ton zijn nodig om de palenwand te maken. Nu is het allemaal voorbereiden daarop.”
Manon: “Als we straks bezig zijn organiseren we graag een kijkmoment voor de omgeving.” Stephan: “Natuurlijk, dat laat ik graag zien.”
En zo sluiten we het gesprek af. Dank aan Manon en Stephan van BAM voor de toelichting. Zij weten iets meer over Hoogmade en wij iets meer over hun toewijding om goed werk te leveren. We blijven alle ontwikkelingen nauwlettend volgen. Download de Bouwapp en zoek project ‘Onderhoud HSL Rijpwetering.’
